torstai 4. kesäkuuta 2015

Paska asiakaspalvelukokemus neuvolassa

Eikös hyvän blogitekstin tunnista siitä, että se alkaa disclaimerillä? Olen nimittäin neuvolajärjestelmän ystävä. Siitä huolimatta, että tänään varmasti ylireagoin ja pahoitin mieleni ja tuhersin itkua neuvolan käytävällä. Huonon palvelun voisi muuttaa hyväksi palveluksi ihmeen pienillä teoilla.

***

Take 1:

Innosta täristen valmistelen itseäni raskausajan ensimmäiseen lääkärintarkastukseen: varoitan kollegoita, että olen aamulla poissa, käyn jumankekkaa sokeroinnissa siistimässä itseni (olisin mennyt muutenkin, mutta jos voi valita meneekö karvanpoistoon ennen vai jälkeen alapäätutkimuksen, niin tottakai menen mieluummin ennen), jätetään kotona aamumuhinoinnit väliin, että ei tarvitsisi nolostella tarkastuksessa mitään ylimääräistä. Aamulla kipitän neuvolaan jalat ristissä, että saan pissattua tikkuun, punnitsen itseni terveyskeskuksen vaa'alla ja merkkaan verenpaineen huolella neuvolakorttiin. Ihanaa saada taas jotain tietoa pikkuisen voinnista, mitään elonmerkkejä kun ei vieläkään kuulu.

Take 2:

Itsepalvelumittauspisteen ohi kulkee henkilökuntaan kuuluva rouva, joka kysyy, olinko tulossa lääkäriin, odotusajan tarkastukseen. Joo. Se on peruttu. Sulle yritettiin soittaa. Rouva jatkaa matkaansa ja minä jään istumaan. Istun hetken, rouva kulkee ohi toistamiseen. Joo, sairastapaus. Sulle soitetaan. Kysyn (goddamn kyyneleitä nieleskellen), ehtisikö joku hoitaja kuunnella sydänäänet. Joo ei, meillä on tosi täyttä. Aha.

Take 3:

Lähden hukkareissun jälkeen myöhässä töihin, edelleen kyyneleitä nieleskellen. Laitan miehelle viestin: seuraava Suomen raskaus hoidetaan yksityisellä puolella.

***

Ottamatta kantaa siihen, onko palvelu julkista vai yksityistä, ja mikä palvelun rahoitusperusta ja toimintalogiikka on, haluan todeta, että ylläoleva - ihmeen traumatisoiva - kokemus olisi ollut pelastettavissa ihan pienen pienillä vuorovaikutuksen nyansseilla. Pari sanaa lisää sinne tänne. "Ollaan tosi pahoillamme, lääkäri on sairastunut, ja joudutaan peruuttamaan kaikki tämän päivän ajat." "Kurjaa, että tulit tänne turhan takia!" "Ymmärrän kyllä, että sua huolestuttaa, ja että tarkastus oli kovin odotettu. Yritetään saada sulle uusi aika mahdollisimman pian. Sähän voisit nyt käydä vastaanotossa jo sopimassa seuraavan kerran."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Anna tulla vaan!